Το σαλβάρι του Κιορόγλου - Ρόζα Εσκενάζυ
Δίσκος: Odeon GA 1653 .
Σύνθεση: Σταύρος Παντελιδης
Αθήνα, 1932
ορχήστρα με βιολί (Γιάννης Δραγάτσης),
κιθάρα, ούτι και ζίλια
_____________________________________________
Αϊ, άι
σαν φορούσα το σαλβάρι κείνον τον καιρό
άμαν, κείνον τον καιρό
τα κορίτσια με κοιτούσαν μέσα στο χορό
μέσα στο χορό
Ήμουν μερακλής σε όλα, αχ, σαν θυμηθώ
τα ωραία κείνα χρόνια δεν τα λησμονώ
Αϊ, άι
σαν περνουσα από την πιάτσα, με χαζεύανε
αμάν, με χαζεύανε
όλο εύμορφα κορίτσια με ζηλεύανε
με ζηλεύανε
Το σαλβάρι μου κοιτούσαν όλες, βρε παιδιά
αχ, κι αυτό το γελεκάκι που `μουν λεβεντιά
-Γεια σου αθάνατε Βόσπορε!
-Γεια σου Ογδοντάκη με το βιολί σου!
Αϊ, άι
παίξτε μου, για να χορέψω, παίξτε βρε βιολιά
άμαν, παίξτε τα βιολιά
Κιόρ ογλού για να χορέψω παίξτε βρε παιδιά
παίξτε βρε παιδιά
Για να θυμηθώ ο καημένος κείνα τα παλιά
να ξεχάσω τους καημούς μου πο' 'χω στην καρδιά
-Ωπα, ωχ, άιντε, ώπα, αχ, ωπ!
-Γεια σου Ρόζα μου, γεια σου!
_____________________________________________
Παραδοσιακή μικρασιατική μελωδία που διασκευάστηκε από τον σμυρνιό συνθέτη Σταύρο Παντελίδη ο οποίος έγραψε και τους στίχους.
Είναι γραμμένη σε ρυθμό 5/8, πάνω στον οποίο χορεύεται ο χορός των κουταλιών του Ικονίου.
Κιόρογλου στα τουρκικά σημαίνει το παιδί του τυφλού.(κιορ σημαίνει τυφλός)
Κιορ είναι επίσης ελληνικό χωριό του Πόντου στην περιφέρεια της Αμισού (Σαμψούντα)με περρίπου 250 κατοίκους ως το 1923.
Ο Κιόρογλου ήταν ήρωας της Μικράς Ασίας ο οποίος έζησε τα πρώτα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τον 14ο αιώνα.
Ο Κιόρογλου, δηλαδή ο γιος του τυφλού, για να εκδικηθεί για τα βασανιστήρια στα οποία υπεβλήθη ο πατέρας του από τον μπέη της πόλης Μπολού (ή Μπαλού) που είχαν αποτέλεσμα να χάσει την όρασή του, σχηματίζει αντάρτικη ομάδα η οποία μετατρέπεται σε λαϊκό στρατό ο οποίος τιμωρεί τελικά ύστερα από αγώνες και μάχες τον βασανιστή και τύραννο μπέη.
Ενδιαφέρον είναι το ότι στο έπος του Κιόρογλου υπάρχουν κοινά στοιχεία με το έπος του Διγενή Ακρίτα.
Παναγιώτης Κουνάδης, Τα ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ, ένα ταξίδι στο λαϊκό τραγούδι των Ελλήνων.2010
Δίσκος: Odeon GA 1653 .
Σύνθεση: Σταύρος Παντελιδης
Αθήνα, 1932
ορχήστρα με βιολί (Γιάννης Δραγάτσης),
κιθάρα, ούτι και ζίλια
_____________________________________________
Αϊ, άι
σαν φορούσα το σαλβάρι κείνον τον καιρό
άμαν, κείνον τον καιρό
τα κορίτσια με κοιτούσαν μέσα στο χορό
μέσα στο χορό
Ήμουν μερακλής σε όλα, αχ, σαν θυμηθώ
τα ωραία κείνα χρόνια δεν τα λησμονώ
Αϊ, άι
σαν περνουσα από την πιάτσα, με χαζεύανε
αμάν, με χαζεύανε
όλο εύμορφα κορίτσια με ζηλεύανε
με ζηλεύανε
Το σαλβάρι μου κοιτούσαν όλες, βρε παιδιά
αχ, κι αυτό το γελεκάκι που `μουν λεβεντιά
-Γεια σου αθάνατε Βόσπορε!
-Γεια σου Ογδοντάκη με το βιολί σου!
Αϊ, άι
παίξτε μου, για να χορέψω, παίξτε βρε βιολιά
άμαν, παίξτε τα βιολιά
Κιόρ ογλού για να χορέψω παίξτε βρε παιδιά
παίξτε βρε παιδιά
Για να θυμηθώ ο καημένος κείνα τα παλιά
να ξεχάσω τους καημούς μου πο' 'χω στην καρδιά
-Ωπα, ωχ, άιντε, ώπα, αχ, ωπ!
-Γεια σου Ρόζα μου, γεια σου!
_____________________________________________
Παραδοσιακή μικρασιατική μελωδία που διασκευάστηκε από τον σμυρνιό συνθέτη Σταύρο Παντελίδη ο οποίος έγραψε και τους στίχους.
Είναι γραμμένη σε ρυθμό 5/8, πάνω στον οποίο χορεύεται ο χορός των κουταλιών του Ικονίου.
Κιόρογλου στα τουρκικά σημαίνει το παιδί του τυφλού.(κιορ σημαίνει τυφλός)
Κιορ είναι επίσης ελληνικό χωριό του Πόντου στην περιφέρεια της Αμισού (Σαμψούντα)με περρίπου 250 κατοίκους ως το 1923.
Ο Κιόρογλου ήταν ήρωας της Μικράς Ασίας ο οποίος έζησε τα πρώτα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας τον 14ο αιώνα.
Ο Κιόρογλου, δηλαδή ο γιος του τυφλού, για να εκδικηθεί για τα βασανιστήρια στα οποία υπεβλήθη ο πατέρας του από τον μπέη της πόλης Μπολού (ή Μπαλού) που είχαν αποτέλεσμα να χάσει την όρασή του, σχηματίζει αντάρτικη ομάδα η οποία μετατρέπεται σε λαϊκό στρατό ο οποίος τιμωρεί τελικά ύστερα από αγώνες και μάχες τον βασανιστή και τύραννο μπέη.
Ενδιαφέρον είναι το ότι στο έπος του Κιόρογλου υπάρχουν κοινά στοιχεία με το έπος του Διγενή Ακρίτα.
Παναγιώτης Κουνάδης, Τα ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ, ένα ταξίδι στο λαϊκό τραγούδι των Ελλήνων.2010
- Κατηγορίες
- Greek Music
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει