Υπόθεση: Με μια βαθιά ανθρώπινη ματιά ο Βιτόρια Ντε Σίκα μας χαρίζει με το «Θαύμα Στο Μιλάνο» μία ασπρόμαυρη ζωγραφιά ενός μεταπολεμικού Μιλάνου. Πρωταγωνιστής σε αυτό το αστικό παραμύθι είναι ο Τοτό, ένας καλοσυνάτος και αφελής νεαρός, ο οποίος κερδίζει τη συμπάθεια των φτωχών που διαβιώνουν σε μια παραγκούπολη του Μιλάνου. Με τον καιρό, ο Τοτό μετατρέπεται σε έναν οιονεί διαπρύσιο κήρυκα του δικαιώματος σε μία καλύτερη ζωή κάθε παρία και καταφρονημένου της περιοχής. Τα θαύματα ξεκινούν όταν ανακαλυφθεί ένας πίδακας πετρελαίου, τον οποίο ένας πλούσιος γαιοκτήμονας προσπαθεί να υφαρπάξει από τους φτωχούς κατόχους του. Για να τον νικήσει ο Τοτό θα χρειαστεί τη βοήθεια των αγγέλων...
“Το Θαύμα στο Μιλάνο είναι η πιο συζητημένη μου ταινία: δεν άρεσε σε αγαπημένους μου φίλους, αλλά άρεσε σε συνάδελφους που εκτιμώ βαθύτατα, όπως ο Ζαν Ρενουάρ. Από τη δική μου πλευρά, θα ήθελα απλώς να πω ότι μ’ αυτή την ταινία με συνδέει, ένας βαθύτατος συναισθηματικός δεσμός· όχι γιατί μου κόστισε περισσότερους κόπους, περισσότερους μπελάδες και περισσότερα χρήματα από τις άλλες (ήρθαν ειδικοί από την Αμερική για να κάνουν τα ειδικά εφέ, και δεν έλεγαν να τελειώσουν, και μου κόστισαν πολύ περισσότερο απ’ όσο όλη η υπόλοιπη ταινία), αλλά επειδή τη σκέφτηκα και την πραγματοποίησα σαν φόρο τιμής στον Τσέζαρε Ζαβατίνι. Από πολύ καιρό, ήξερα πόσο αγαπούσε ένα όμορφο βιβλιαράκι του που το είχε αφιερώσει στα παιδιά: "Ο Καλός Τοτό" (γνωστό και ως "Θαύμα") και, πάνω απ’ όλα, ήξερα την κρυφή επιθυμία του να το δει να γίνεται ταινία. Θεωρώ το "Θαύμα στο Μιλάνο" μια ταινία απόλυτα δική του“. - Βιτόριο ντε Σίκα
Με αυτή τη ποιητική αλληγορία ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης και ηθοποιός απομακρύνεται από τον νεορεαλισμό, που ο ίδιος καθιέρωσε με τον αριστουργηματικό "Κλέφτη Ποδηλάτων". Κι όμως από το πρώτο καρέ της ταινίας, όπου δεσπόζουν οι λέξεις
«Μια φορά κι έναν καιρό…», ο Ντε Σίκα προειδοποιεί ότι βρισκόμαστε στο χώρο του παραμυθιού όπου όλα επιτρέπονται. Χρησιμοποιώντας το χαρτί της μαγείας, ο Ντε Σίκα ξεμπερδεύει για τα καλά με τις ρεαλιστικές συμβάσεις και πετά –κυριολεκτικά και μεταφορικά– στον χώρο της φαντασίας, με περιθωριακούς ήρωες να διαμορφώνουν τελικά το δικό τους μέλλον, μακριά από τις πολιτικές επιταγές της Αριστεράς (που μίσησε τη ταινία) και της Δεξιάς.
Η διαφορά βέβαια με τη διασημότερη ταινία του Βιττόριο Ντε Σίκα, «Κλέφτης Ποδηλάτων», είναι θεμελιώδης, παρά το γεγονός ότι παραμένουν κοινά πολλά από τα χαρακτηριστικά του νεορεαλιστικού κινήματος. Αρκετοί από τους ηθοποιούς παραμένουν ερασιτέχνες ενώ η θεματική περιστρέφεται γύρω από τους περιθωριακούς καθώς αγωνίζονται ενάντια στον κυνικό πλουτισμό των λίγων. Παράλληλα, είναι ενδιαφέρουσες οι αναφορές της ταινίας, καθώς και η επιρροή της μέσα σ' ένα ευρύτερο φάσμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Για παράδειγμα ο χαρακτήρας του Τοτό (εξαιρετικός ο Φραντσέσκο Γκολιζάνο στον πρωταγωνιστικό ρόλο), είναι βασισμένος στη παράδοση του Τσάρλι Τσάπλιν, ενώ παραμένει το πρωτότυπο για αρκετούς όμοιους χαρακτήρες από τους Αδερφούς Μαρξ, μέχρι τον Ρομπέρτο Μπενίνι.
Η ταινία κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα, την υψηλότερη διάκριση του Φεστιβάλ των Καννών το 1951, ανάμεσα σε πλείστα βραβεία και διακρίσεις.
Πρωτότυπος Τίτλος: Miracolo a Milano/ Miracle In Milan
Βαθμολογία IMDb: 7,6/10
Σκηνοθεσία: Vittorio De Sica
Πρωταγωνιστούν: Francesco Golisano, Emma Gramatica, Brunella Bovo, Guglielmo Barnabò, Paolo Stoppa, Anna Carena, Alba Arnova, Arturo Bragaglia, Erminio Spalla
“Το Θαύμα στο Μιλάνο είναι η πιο συζητημένη μου ταινία: δεν άρεσε σε αγαπημένους μου φίλους, αλλά άρεσε σε συνάδελφους που εκτιμώ βαθύτατα, όπως ο Ζαν Ρενουάρ. Από τη δική μου πλευρά, θα ήθελα απλώς να πω ότι μ’ αυτή την ταινία με συνδέει, ένας βαθύτατος συναισθηματικός δεσμός· όχι γιατί μου κόστισε περισσότερους κόπους, περισσότερους μπελάδες και περισσότερα χρήματα από τις άλλες (ήρθαν ειδικοί από την Αμερική για να κάνουν τα ειδικά εφέ, και δεν έλεγαν να τελειώσουν, και μου κόστισαν πολύ περισσότερο απ’ όσο όλη η υπόλοιπη ταινία), αλλά επειδή τη σκέφτηκα και την πραγματοποίησα σαν φόρο τιμής στον Τσέζαρε Ζαβατίνι. Από πολύ καιρό, ήξερα πόσο αγαπούσε ένα όμορφο βιβλιαράκι του που το είχε αφιερώσει στα παιδιά: "Ο Καλός Τοτό" (γνωστό και ως "Θαύμα") και, πάνω απ’ όλα, ήξερα την κρυφή επιθυμία του να το δει να γίνεται ταινία. Θεωρώ το "Θαύμα στο Μιλάνο" μια ταινία απόλυτα δική του“. - Βιτόριο ντε Σίκα
Με αυτή τη ποιητική αλληγορία ο σπουδαίος Ιταλός σκηνοθέτης και ηθοποιός απομακρύνεται από τον νεορεαλισμό, που ο ίδιος καθιέρωσε με τον αριστουργηματικό "Κλέφτη Ποδηλάτων". Κι όμως από το πρώτο καρέ της ταινίας, όπου δεσπόζουν οι λέξεις
«Μια φορά κι έναν καιρό…», ο Ντε Σίκα προειδοποιεί ότι βρισκόμαστε στο χώρο του παραμυθιού όπου όλα επιτρέπονται. Χρησιμοποιώντας το χαρτί της μαγείας, ο Ντε Σίκα ξεμπερδεύει για τα καλά με τις ρεαλιστικές συμβάσεις και πετά –κυριολεκτικά και μεταφορικά– στον χώρο της φαντασίας, με περιθωριακούς ήρωες να διαμορφώνουν τελικά το δικό τους μέλλον, μακριά από τις πολιτικές επιταγές της Αριστεράς (που μίσησε τη ταινία) και της Δεξιάς.
Η διαφορά βέβαια με τη διασημότερη ταινία του Βιττόριο Ντε Σίκα, «Κλέφτης Ποδηλάτων», είναι θεμελιώδης, παρά το γεγονός ότι παραμένουν κοινά πολλά από τα χαρακτηριστικά του νεορεαλιστικού κινήματος. Αρκετοί από τους ηθοποιούς παραμένουν ερασιτέχνες ενώ η θεματική περιστρέφεται γύρω από τους περιθωριακούς καθώς αγωνίζονται ενάντια στον κυνικό πλουτισμό των λίγων. Παράλληλα, είναι ενδιαφέρουσες οι αναφορές της ταινίας, καθώς και η επιρροή της μέσα σ' ένα ευρύτερο φάσμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Για παράδειγμα ο χαρακτήρας του Τοτό (εξαιρετικός ο Φραντσέσκο Γκολιζάνο στον πρωταγωνιστικό ρόλο), είναι βασισμένος στη παράδοση του Τσάρλι Τσάπλιν, ενώ παραμένει το πρωτότυπο για αρκετούς όμοιους χαρακτήρες από τους Αδερφούς Μαρξ, μέχρι τον Ρομπέρτο Μπενίνι.
Η ταινία κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα, την υψηλότερη διάκριση του Φεστιβάλ των Καννών το 1951, ανάμεσα σε πλείστα βραβεία και διακρίσεις.
Πρωτότυπος Τίτλος: Miracolo a Milano/ Miracle In Milan
Βαθμολογία IMDb: 7,6/10
Σκηνοθεσία: Vittorio De Sica
Πρωταγωνιστούν: Francesco Golisano, Emma Gramatica, Brunella Bovo, Guglielmo Barnabò, Paolo Stoppa, Anna Carena, Alba Arnova, Arturo Bragaglia, Erminio Spalla
- Κατηγορίες
- Eng Films
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει