Γιάνναρος - Χαρίλαος Πυρρής
Δίσκος : Columbia USA 56274-F (και Okeh 82524,Οdeon Γερμανίας GXX-3022)
Νέα Υόρκη,ΗΠΑ, 10.11.1929
oρχήστρα Λ.Ρασσιά με σαντούρι, βιολί και κλαρίνο
________________________________
Hρθ' ο Γιάννης από πέρα
με κουσαντιανή μαχαίρα
γεια σου Γιάνναρε, ωχ
γεια σου Γιάνναρε
Γιάννη, μη με κάνεις τόσο
σκότωσέ με να γλιτώσω
Κατινάκι μου, ωχ
Κατινάκι μου
Δεν μπορώ να σε ξεχάσω
σα θυμούμαι τα φιλιά σου
Κατινάκι μου, ωχ
Κατινάκι μου
Θέλεις να με παντρευτείς
μα εγώ 'μαι ένας μπεκρής
Κατινάκι μου, ωχ
Κατινάκι μου
-Αμάν, αμάν!
____________________________________
Σύμφωνα με τον Νίκο Διονυσόπουλο (Η Σάμος στις 78 στροφές, Εκδόσεις Κρήτης, Μάρτιος 2008):
Ο Γιάνναρος του τραγουδιού δεν είναι άλλος παρά ο Κοκκαριώτης Γιάννης Παρτσάφας (1874-1971), ο οποίος διατηρούσε χασάπικο στο Κοκκάρι μέχρι τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Εξαίρετος χορευτής, τον οποίο οι κάπως παλαιότεροι θυμούνται, ηλικιωμένο πια, να χορεύει απτάλικο ζεϊμπέκικο με το μαχαίρι στο στόμα. Ο Γ.Παρτσάφας μετά τον θάνατο της πρώτης του γυναίκας, έχοντας ήδη ένα γιο, ξαναπαντρεύεται μια χήρα με 4 παιδιά με την οποία απέκτησε άλλα 2. Ένα από τα 4 θετά του παιδιά είναι το ''Κατινάκι'', αδυναμία του Γιάνναρου, αλλά και γιαβουκλού του συγχωριανού του Χαρίλαου Περρή. Ο Περρής της κάνει καντάδες με το σαντουύρι του, αλλά ο Γιάνναρος αντιδρώντας, τον παίρνει στο κατόπι με μια ''κουσαντιανή μαχαίρα''.
Όσο για τον Χαρίλαο Περρή, από τη ίδια πηγή:
Ο Χαρίλαος Περρής γεννήθηκε στις 12.1.1884 στο Κοκκάρι της Σάμου.Φεύγει το 1911 για την Αμερική, ως επαγγελματίας μουσικός-έπαιζε σαντούρι και τραγουδούσε- όπου και πέθανε χωρίς να επιστρέψει ποτέ στη Σάμο. Στην Αμερική θα φτιάξει αυτό το αυτοβιογραφικό τραγούδι και θα το ηχογραφήσει μαζί με το ''Νυφιάτικο''. Στον ''Γιάνναρο'' και στο ''Νυφιάτικο'', όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς, χρησιμοποιείται η ίδια οργανική εισαγωγή, συνδηλώνοντας ίσως το ανεκπλήρωτο μιας ατελέσφορης σχέσης. Πρόκειται για το μουσικό θέμα από τον Σαμιώτικο συρτό, όπου με την αλλαγή από τετράσημο σε εννεάσημο μετατρέπεται από συρτό σε ζεϊμπέκικο, χορός που ταιριάζει περισσότερο στο νοηματικό θέμα που διαπραγματεύεται το τραγούδι.
Παναγιώτης Κουνάδης, Τα ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ, ένα ταξίδι στο λαϊκό τραγούδι των Ελλήνων.2010
Δίσκος : Columbia USA 56274-F (και Okeh 82524,Οdeon Γερμανίας GXX-3022)
Νέα Υόρκη,ΗΠΑ, 10.11.1929
oρχήστρα Λ.Ρασσιά με σαντούρι, βιολί και κλαρίνο
________________________________
Hρθ' ο Γιάννης από πέρα
με κουσαντιανή μαχαίρα
γεια σου Γιάνναρε, ωχ
γεια σου Γιάνναρε
Γιάννη, μη με κάνεις τόσο
σκότωσέ με να γλιτώσω
Κατινάκι μου, ωχ
Κατινάκι μου
Δεν μπορώ να σε ξεχάσω
σα θυμούμαι τα φιλιά σου
Κατινάκι μου, ωχ
Κατινάκι μου
Θέλεις να με παντρευτείς
μα εγώ 'μαι ένας μπεκρής
Κατινάκι μου, ωχ
Κατινάκι μου
-Αμάν, αμάν!
____________________________________
Σύμφωνα με τον Νίκο Διονυσόπουλο (Η Σάμος στις 78 στροφές, Εκδόσεις Κρήτης, Μάρτιος 2008):
Ο Γιάνναρος του τραγουδιού δεν είναι άλλος παρά ο Κοκκαριώτης Γιάννης Παρτσάφας (1874-1971), ο οποίος διατηρούσε χασάπικο στο Κοκκάρι μέχρι τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια. Εξαίρετος χορευτής, τον οποίο οι κάπως παλαιότεροι θυμούνται, ηλικιωμένο πια, να χορεύει απτάλικο ζεϊμπέκικο με το μαχαίρι στο στόμα. Ο Γ.Παρτσάφας μετά τον θάνατο της πρώτης του γυναίκας, έχοντας ήδη ένα γιο, ξαναπαντρεύεται μια χήρα με 4 παιδιά με την οποία απέκτησε άλλα 2. Ένα από τα 4 θετά του παιδιά είναι το ''Κατινάκι'', αδυναμία του Γιάνναρου, αλλά και γιαβουκλού του συγχωριανού του Χαρίλαου Περρή. Ο Περρής της κάνει καντάδες με το σαντουύρι του, αλλά ο Γιάνναρος αντιδρώντας, τον παίρνει στο κατόπι με μια ''κουσαντιανή μαχαίρα''.
Όσο για τον Χαρίλαο Περρή, από τη ίδια πηγή:
Ο Χαρίλαος Περρής γεννήθηκε στις 12.1.1884 στο Κοκκάρι της Σάμου.Φεύγει το 1911 για την Αμερική, ως επαγγελματίας μουσικός-έπαιζε σαντούρι και τραγουδούσε- όπου και πέθανε χωρίς να επιστρέψει ποτέ στη Σάμο. Στην Αμερική θα φτιάξει αυτό το αυτοβιογραφικό τραγούδι και θα το ηχογραφήσει μαζί με το ''Νυφιάτικο''. Στον ''Γιάνναρο'' και στο ''Νυφιάτικο'', όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς, χρησιμοποιείται η ίδια οργανική εισαγωγή, συνδηλώνοντας ίσως το ανεκπλήρωτο μιας ατελέσφορης σχέσης. Πρόκειται για το μουσικό θέμα από τον Σαμιώτικο συρτό, όπου με την αλλαγή από τετράσημο σε εννεάσημο μετατρέπεται από συρτό σε ζεϊμπέκικο, χορός που ταιριάζει περισσότερο στο νοηματικό θέμα που διαπραγματεύεται το τραγούδι.
Παναγιώτης Κουνάδης, Τα ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ, ένα ταξίδι στο λαϊκό τραγούδι των Ελλήνων.2010
- Κατηγορίες
- Greek Music
Γίνε ο πρώτος που θα σχολιάσει